Do Skierniewickiej Gazety Podziemnej dotarł projekt
„Skierniewickiej Fundacji Ogrodniczej”.
Publikujemy go poniżej w całości, chociaż jego autor pan Andrzej
Obelinda wyraźnie nie zaznaczył czy
wyraża na to zgodę. Pomimo że projekt ów nie został rozwinięty, ani nie
pociągnął żadnych inny skutków uznajemy go za wartościowy głos w dyskusji na
temat wykorzystania potencjału tkwiącego w Skierniewicach i ich Święcie
Kwiatów.
Istota pomysłu
Pan Andrzej wpadł na pomysł powołania do życia fundacji,
która zajmowałaby się organizacją skierniewickiego EXPO, jego promocją w
mediach, organizacją konkursów wyróżniających najlepsze osiągnięcia naukowców
pracujących w skierniewickich instytutach, budową prestiżu i promocją
rozpoznawalności znaków towarowych związanych z przedsięwzięciem, itd.
Słabe punkty
Najsłabszym punktem pomysłu pana Andrzeja Obelindy jest brak
pomysłu na jego finansowanie. W punkcie
poświęconym źródłom finansowania koncepcji autor pisze, że będą nimi: „dotacje
rządowe, dotacje z funduszy europejskich, statutowa działalność gospodarcza
oparta o organizowanie imprez targowo-wystawienniczych, opłaty za szkolenia,
konsultacje, korzyści z dysponowania marką będącą wyznacznikiem najwyższej
krajowej jakości w odniesieniu do rynku ogrodniczego oraz korzyści z
przyznawania nagród - znaków towarowych na skierniewickich targach
ogrodniczych” - koniec cytatu. Innych pomysłów nie ma a z faktu, że projekt
odłoguje w wydziale promocji UM od 1998 r. wnoszę, że zawiodły wszystkie
wymienione źródła potencjalnych dochodów. Zawiodły fundusze europejskie i
dotacje rządowe, nic też nie udało się wypracować w ramach statutowej
działalności gospodarczej.
W tym kontekście mniej dziwi, że projekt nie został
podchwycony przez lokalny samorząd.
Zapewne prezydent i radni szanują pieniądze swoich wyborców,
którzy uważają, że istnieją pilniejsze potrzeby niż dotowanie Skierniewickiej
Fundacji Ogrodniczej. Przecież w 1998 roku koncepcja ta stała się elementem
programu wyborczego pana Andrzeja, więc została poddana demokratycznym
mechanizmom weryfikacji. Społeczeństwo jej nie poparło. Nie można się z tego
powodu obrażać.
Co można?
Można obyć się bez cudzej łaski i
udowodnić światu, że pomysł jest dobry. Jest taka prosta zasada która mówi:
„Jeżeli masz dużo pieniędzy możesz założyć fundację, jeśli ich nie masz, ale
masz dobry pomysł, dużo energii i przyjaciół, załóż stowarzyszenie, a pieniądze
też się znajdą”.
Zachęcam pana Andrzeja do
udoskonalenia swojej koncepcji. Do pozyskania zwolenników, którzy wesprą go
konkretnymi działaniami, zwłaszcza w promocji dobrej marki.
Zapraszam do lektury projektu.
PROJEKT
WSTĘPNY UTWORZENIA
„SKIERNIEWICKIEJ
FUNDACJI OGRODNICZEJ”
(NAZWA ROBOCZA)
GRUPA ODNIESIENIA:
Producenci
i konsumenci niszy rynkowej tematycznie związanej z pracą skierniewickich
instytutów umiejscowiona na środkowym i południowym Mazowszu. Rejon
intensywnego oddziaływania fundacji pokrywałby się z tradycyjnym rejonem
intensywnej produkcji ogrodniczej.
(Przez określenie
„producenci” rozumiem zarówno grupę producentów rolnych jak i firmy
produkcyjne, przetwórcze i usługowe pracujące na potrzeby rynku ogrodniczego;
analogicznie szeroko rozumiani są „konsumenci”)
CEL
NADRZĘDNY:
Uzyskanie i rozwój wiodącego w skali kraju
oraz liczącego się w Europie rejonu specjalistycznej produkcji ogrodniczej z
silnym centrum naukowo-dydaktycznym i handlowo-produkcyjnym
zlokalizowanym w Skierniewicach.
Osiągnięcie
zamierzonego celu jest prostą kontynuacją w nowych warunkach wolnorynkowych
skierniewickich tradycji i osiągnięć w dziedzinie ogrodnictwa. Jest to jedyna
dziedzina w jakiej nasze miasto odniosło znaczące sukcesy. Gospodarka rynkowa
wymusza ponowne odczytanie i ocenienie czynników stymulujących rozwój naszego
miasta; zmusza do wykorzystania wszystkich możliwych szans. Miasto dysponuje absolutnie
wszystkimi atutami niezbędnymi do realizacji zakreślonego celu.
Najcenniejszym bez wątpienia jest tradycja.
Jest to element, którego nie można w żaden sposób podrobić ani kupić ponieważ
składa się nań wiele dziesiątków lat pracy dwóch dużych, niezależnych od siebie
zespołów naukowych obu skierniewickich instytutów pracujących we wzajemnie
uzupełniających się dziedzinach.
-
główne
czynniki uzasadniające powstanie centrum naukowo-dydaktycznego:
·
Największy
w Europie potencjał naukowy w dziedzinie ogrodnictwa skupiony w jednej,
niedużej miejscowości ( w Skierniewicach jest więcej profesorów, doktorów
habilitowanych i doktorów niż na wszystkich wydziałach ogrodniczych w Polsce
razem wziętych)
·
Stosunkowo
dobra, unikalna w skali kraju zwarta infrastruktura obu instytutów (laboratoria, pola i sady
doświadczalne)
·
Duże,
niewykorzystane obiekty doskonale nadające się do celów dydaktycznych (koszary).
·
Zapotrzebowanie
środowiska ogrodniczego na centrum dydaktyczne.
·
Teoretyczna
możliwość skorzystania z doświadczeń (lub wspólnego przedsięwzięcia)
istniejącego już wydz. ogrodniczego tut. uczelni.
-główne czynniki
uzasadniające powstanie centrum handlowo-produkcyjnego:
·
Centralne położenie Skierniewic pomiędzy
dwoma największymi rynkami tj. rynkiem warszawskim i łódzkim.
·
Brak specjalistycznych, ogólnopolskich
targów ogrodniczych zlokalizowanych w ośrodkach producenckich. Obecnie różne
targi ogrodnicze marginalizują rynek ogródków przydomowych, działkowców
czy przedsiębiorstw komunalnych.
Światowa tendencja wzrostu zainteresowania targami ściśle specjalistycznymi
połączonymi z licznymi imprezami towarzyszącymi pozwala dobrze wróżyć Świętu
Owoców, Kwiatów i Warzyw w naszym mieście. Niezbędna jest jednak całkowita
zmiana formuły tej imprezy.
·
Brak instytucji sprzedającej
standaryzowane i odpowiednio promowane produkty ogrodnicze z naszego rejonu na
giełdach rolnych czy w sieciach handlowych całego kraju.
·
Kojarzenie nazwy miasta z osiągnięciami w dziedzinie ogrodnictwa samo
pozycjonuje produkty z tej niszy. Przy promocji jest to prawie gwarancją
sukcesu.
·
Brak markowych wyrobów w segmencie
owocowo-warzywnym.
CELE POŚREDNIE:
1.
Utworzenie ponadpartyjnego lobby działającego na rzecz
skierniewickiej myśli ogrodniczej.
Skonsolidowanie działania wszystkich sił politycznych obecnych na
terenie miasta i powiatu jest wysoce pożądane. Mogą one zapewnić powodzenie
działania SFO. Działacze polityczni różnych ugrupowań byliby niejako zmuszeni
do wspólnego działania z samorządem. Ceną byłaby utrata lub nie wiarygodności w
oczach wyborców. Sam cel jest jednak na tyle atrakcyjny politycznie, że uzyskanie
poparcia politycznego będzie stosunkowo łatwe. Znacznie trudniej będzie z
efektywnością przekładającą się na zapewnienie dostępu do środków finansowych.
Dlatego też należy już w fazie konstruowania politycznej grupy lobbystycznej
uwzględnić udział poszczególnych polityków w strukturach fundacji. Może to być
np. odpowiednia kapituła lub inna struktura pozioma. Bezpośrednim inicjatorem
jak też forum, na którym możliwe byłoby zaistnienie takiej grupy jest samorząd.
2.
Promocja Skierniewic i regionu poprzez:
·
Przekształcenie Skierniewickiego Święta Owoców
Kwiatów i Warzyw w ogólnopolską imprezę targowo-wystawienniczą połączoną z
nadaniem najlepszym produktom i technologiom wypromowanego uprzednio loga
fundacji będącym swoistym znakiem jakości (analogicznie jak znak fundacji
„Teraz Polska”).
Idea powołania tego święta tkwi korzeniami w dawno minionej epoce
gierkowskiej propagandy sukcesu. Brak zmiany formuły powoduje degenerację
(przekształcenie w „dni piwa”) i z konieczności upadek znaczenia tak istotnej
dla miasta imprezy. W dobie gospodarki wolnorynkowej jedynym ratunkiem jest
przekształcenie jej w imprezę targową. Inaczej przekształci się w
jarmarko-odpust. Cała reszta tj. część artystyczno-rozrywkowa byłaby dodatkiem
podnoszącym atrakcyjność nowoczesnych
targów. Jest to dominujący
kierunek rozwoju imprez wystawienniczych na całym świecie. Brak
możliwości sprostania temu kierunkowi to jedna z przyczyn pogłębiającego się
kryzysu POLAGRY. Adaptacja skierniewickiego święta do dominującego trendu
wystawiennictwa jest zadaniem stosunkowo łatwym, wynikającym niejako z nadanego
wcześniej ogólnego charakteru. Skierniewickie Targi Ogrodnicze musiałyby być
wyposażone w odpowiednią promocję, nagrody będące cennymi wyróżnikami marki
itp. Byłyby zamierzeniem komercyjnym, przynoszącym dochód dla organizatorów i
korzystnym dla uczestników. Takie zorganizowanie Święta Kwiatów, Owoców i
Warzyw bez udziału fundacji będzie dla miasta praktycznie niemożliwe.
·
Kształtowanie pozytywnego wizerunku miasta
przyjaznego inwestorom.
·
Nawiązanie stałej, możliwie szerokiej współpracy
medialnej z prasą popularną i specjalistyczną o zasięgu ogólnopolskim, stacjami
radiowymi i TV.
Jeszcze na początku lat 90-tych podczas święta były w pr. I TVP
całodzienne bloki relacjonujące jego przebieg. Można z powrotem przywrócić
rangę tej imprezy tylko w innej niż do tej pory praktykowanej formule. Bardzo
ważnym z punktu widzenia promocyjnego jest wspólny udział pism profesjonalnych
np. „Hasło Ogrodnicze” czy „ Owoce,
Warzywa Kwiaty” jak również bogatego wachlarza pism związanych pośrednio lob
bezpośrednio z działkowcami i ogrodnikami np.: „Działkowiec”, „Mój Piękny
Ogród”, „Murator”, „Kwiaty” itd. Również trzeba tak „sprzedać” temat najpierw
kobiecej prasie popularnej, dziennikom ogólnopolskim potem rozgłośniom radiowym
a na końcu telewizyjnym by był to obopólny dobry interes. Konieczny jest jednak
udział VIP-ów, artystów, polityków, naukowych autorytetów z dziedziny
ogrodnictwa.
3.
Powiązanie działania instytutów nie tylko z pracą
naukowa ale uczynienie ich ważnymi elementami stymulującymi rozwój gospodarczy
regionu spowoduje zaistnienie sprzężenia zwrotnego. Efektem będzie wzrost
znaczenia i zasobności obu instytutów. Działania tego typu cechują praktycznie
wszystkie instytuty naukowe finansowane przez budżet federalny, stanowy lub
miejski w Stanach Zjednoczonych.
4.
Wzrost znaczenia i popularności Wydz. Ogrodniczego tut.
uczelni. Celowym byłoby przekształcenie go w samodzielną uczelnię. Wydz.
Ogrodniczy WSZ mógłby przekształcić się w samodzielny, skierniewicki wydział
ogrodniczy o najwyższym, elitarnym w Polsce poziomie nauczania.
5.
Dążenie do utworzenia stałej wystawy ogrodniczej o
stałym charakterze handlowym wzorowanej na inicjatywie związanej z budownictwem
a zlokalizowanej w Wa-wie przy ul. Bartyckiej.
KIERUNKI DZIAŁANIA:
1. Promocja
osiągnięć współczesnej myśli ogrodniczej poprzez organizowanie imprez
wystawienniczych prezentujących osiągnięcia naukowe, technologiczne,
organizacyjne czy produkcyjne poszczególnych firm, instytutów i in. jednostek
tematycznie związanych z odnośną niszą rynkową.
2. Organizowanie
przedsięwzięć targowo-wystawienniczych o znaczeniu i zasięgu ogólnopolskim
(targi specjalistyczne, branżowe) połączone z nagradzaniem najlepszych
produktów wypromowanym uprzednio znakiem fundacji (swoisty znak jakości
produktu rynku ogrodniczego będący cennym marketingowo wyznacznikiem marki). W
oparciu o zbliżoną ideę działa fundacja promująca logo „Teraz Polska”.
3. Utworzenie
z wykorzystaniem potencjału naukowego i ścisłą współpracą obu skierniewickich
instytutów wyższej szkoły ogrodniczej.
4. Prowadzenie
działalności szkoleniowej, doradczej. Fundacja jako miejsce wymiany
doświadczeń, zawierania kontaktów.
5. Powołanie
forum ogrodników polskich na wzór ideowo-programowy BCC i in. organizacji
producencko-lobbystycznych.
6. Finansowanie
i tworzenie programów wspomagających rozwój ogrodnictwa.
·
Tworzenie programów gospodarczych
ograniczających występowanie barier ekonomicznych rozwoju ogrodnictwa.
·
Dofinansowanie najcenniejszych z punkty widzenia
producentów prac naukowych prowadzonych przez skierniewickie instytuty.
7. Nawiązanie
współpracy z bankami poprzez zachęcanie ich by w swej ofercie uwzględniły specjalne
produkty bankowe przeznaczone dla niszy ogrodniczej. Fundacja, poprzez Radę
Naukową mogłaby opracowywać analizy merytoryczne poszczególnych kredytów
obniżając tym samym ryzyko bankowe. Pomoc dla banków poprzez współtworzenie
programów gospodarczych ułatwiających odzyskiwanie „trudnych kredytów”.
8.
Dążenie do utworzenia silnie promowanej marki
obejmującej finalne produkty ogrodnicze. Kierunki działania tej firmy (własność
fundacji) to:
·
Sprzedaż pod jedną marką produktów rynku
ogrodniczego wytworzonych w regionie skierniewickim
-
Zadaniem
podstawowym byłoby najpierw stworzenie i
wypromowanie jednej marki dla tej grupy wyrobów;
-
Współpraca
handlowa na poziomie hurtowym z innymi giełdami czy dużymi sieciami handlowymi.
-
Wprowadzenie
do obrotu handlowego produktu o wysokiej jakości, standaryzowanego,
zaopatrzonego w silnie promowany znak towarowy.
SPODZIEWANE KORZYŚCI
BEZPOŚREDNIE:
# Rozwój
miasta i regionu skierniewickiego poprzez wykorzystanie olbrzymiego miejscowego
potencjału naukowego i produkcyjnego wspartego tradycjami, rozgłosem i
osiągnięciami w światowym ogrodnictwie.
#
Przyśpieszenie zmian wolnorynkowych przebiegających w odnośnej niszy rynkowej
przez:
·
Ułatwienie dostępu producentom do najnowszych
technologii i trendów pojawiających się w ogrodnictwie.
·
Promocja produktów ogrodniczych i
przemysłowo-usługowych podmiotów gospodarczych z rejonu intensywnego
oddziaływania fundacji.
·
Ułatwienia w uzyskiwaniu dogodnych form
kredytowania działalności ogrodniczej i powiązanej z nią strefy produkcyjno-usługowej
poprzez prowadzenie działań propagandowo-informacyjnych w sferach bankowych.
# Zainicjowanie tworzenia się związków
gospodarczych pomiędzy obecnymi gminami i powiatami wyspecjalizowanymi w
produkcji ogrodniczej z bezpośredniego sąsiedztwa Skierniewic.
SPODZIEWANE KORZYŚCI
DŁUGOFALOWE:
# Podniesienie do najwyższego światowego
poziomu jakości produktów oferowanych w odnośnej niszy gospodarczej umożliwi
godne konkurowanie z innymi producentami UE.
#
Odtworzenie i gospodarcze umocnienie w systemie gospodarczym Polski
tradycyjnego rejonu intensywnej produkcji ogrodniczej.
# Stworzenie wzorcowego modelu regionalnego
rozwoju gospodarczego opartego na tradycji, rozgłosie, osiągnięciach i
potencjale typowym dla danego obszaru.
KAPITAŁ ZAŁOŻYCIELSKI:
Kapitał
samorządowy wsparty środkami zewnętrznymi.
ŹRÓDŁA FINANSOWANIA:
Dotacje
rządowe, dotacje z funduszy europejskich, statutowa działalność gospodarcza
oparta o organizowanie imprez targowo-wystawienniczych, opłaty za szkolenia, konsultacje,
korzyści z dysponowania marką będącą wyznacznikiem najwyższej krajowej jakości
w odniesieniu do rynku ogrodniczego oraz korzyści z przyznawania nagród -
znaków towarowych na skierniewickich targach ogrodniczych.
Pomysłodawcą i
autorem koncepcji Skierniewickiej Fundacji Ogrodniczej jest Andrzej Obelinda. Powyższa
koncepcja została przedstawiona jako program wyborczy autora w wyborach
samorządowych 1998r i dotarła w około 800 egzemplarzach do rąk wyborców jak
również została złożona w Wydz. Promocji UM Sk – ce.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz